
Aprilia ETV 1000 Caponord
Голямо, туристическо ендуро. Излиза на пазара през далечната 2001 година. В класа е на Honda Varadero, BMW R1100/1150/1200 GS/A, Suzuki V-Strom, KTM 950/990 Adventure, Triumph Tiger 950. Aprilia използват добре познатия от спортните им топ-модели по онова време V-Twin V990 двигател на Rotax. Естествено, в Caponord-а той е с променени горивни карти, намалена мощност, така че да е подходящ за туристическа употреба. Всичко по мотора е обичайното за големите ендура - удобна и комфортна седалка за водача и пътника зад него, окачване с голям ход, изправена стойка, добра защита от вятър и вода, голям 25-литров резервоар, даващ отлична автономия и т.н. ... Водно охлаждане, инжекцион, 2 свещи на цилиндър, 6 скорости, верига, хидравличен съединител, два диска отпред, един отзад, 82см височина на седалката, 215кг сухо тегло, 253 мокро. Предното окачване е с ход 175мм, задното 185мм. Джантите са със спици, но захватите на спиците са на външни бордове, което позволява използването на безкамерни гуми. Предната е 19-ка, задната - 17-ка. Задното окачване е регулируемо откъм preload на пружината и rebound на амортисьора. Мощността в Caponord-а е 98 к.с. при 8250 оборота, въртящият монент 97Nm при 6250 оборота. Предостатъчни са дори за натоварен мотор с двама човека. Това е един от топ моделите на Aprilia за времето и няма нищо общо с лошата слава, с която се ползва марката в България. Качеството на изработката е много добро и за мен е изключително надежден (след отстраняване на някои известни проблеми) и комфортен мотоциклет за дълги преходи. Детайлните технически характеристики на модела ги има в нета, не мисля че е нужно да ги слагам и тук. Странното за мен е, че поради една или друга причина Aprilia не маркетират добре модела и той си остава недооценена екзотика на всеки един пазар, на който е стъпил.
Първа генерация 2001-2004:



За различните пазари варира със или без катализатор и със или без ламбда сонда.
Втора генерация 2004-2008:


Също за различните пазари варира със или без катализатор и със или без ламбда сонда.
Разликите:
- - маската отпред - в първа генерация мигачите са вградени, във втора са отделни компоненти
- слюдата - изменението на маската налага промяната ѝ
- защита на ръкохватките - първа генерация са като опция, втора са в стандартното оборудване
- ABS - в първа генерация отсъства, във втора е серийно вграден
- задни мигачи - променени във втора генерация
- цветовата гама е променена
- горивните карти са различни във двете генерации
- втора генерация е с по-твърди пружини отпред
- втора генерация е с автоматично запалване на фаровете при контакт
- предните дискове са различни
- спирачни маркучи с оплетка при втора генерация
- - централна стойка
- краш бари отпред
- краш бари отзад
- топ каса
- куфари отзад
- туристическа (по-висока) слюда
- подгреви на ръкохватките
- аварийни светлини
- повдигачи на кормилото с алуминиево такова
- метална защита на картера
Плюсове:
- - евтин модел, спрямо конкуренцията
- страхотен комфорт, както за водача, така и за пътника
- сравнително меко окачване, което е донякъде плюс за типа пътища в България
- голям резервоар, даващ автономия от 400+ км
- самодиагностика на ECU-то
- голям 470W генератор, фабричен извод за запалка (120W max) отстрани на седалката
- глезотии като: регулируема подсветка на таблото, околна температура, температурата на двигателя освен аналогово се показва и дигитално, 4 позиции на лостчетата на предна спирачка и съединител, задната седалка може да се махне (за по-обемист багаж) като жабката под седалката се заключва
- джанти със спици и безкамерни гуми
- изобилие от мощност
- 98к.с. което дава възможност за намаляване на данъка
- много красив мотоциклет (лично за мен)
- рядък модел, което кара доста хора да се обръщат след него
- - огромно и тежко прасе
- висок център на тежестта: залитне ли се, няма удържане и мотоциклета е на земята
- много пластмаси
- липса на представителство в България, съответно по-трудно снабдяване с части
- скъпи резервни части
- моделът не се познава в България, а някои обслужвания са специфични
- рядък модел, съответно липса на части втора употреба (особено в България)
Тъй като 6 години карах първата генерация, а от 3 месеца съм с втора, мога да направя сравнение от първа ръка.
- - Защитата от въздушната струя при първа генерация е много много по-добра. Слюдата е по-широка, мигачите в едно със спойлерите под тях (които липсват при втора генерация) наистина пазят много повече. Липсващите във втора генерация спойлерчета насочват въздушната струя точно в раменете на водача. При първа генерация тази въздушна струя се отвежда настрани.
- ABS-a при генерация 2 е ясен плюс.
- Предните мигачи в първа генерация при изпускане на мотора се чупят, дори при наличие на краш бари.
- Задните мигачи в първа генерация се чупят доста лесно при натискане нагоре надолу (става по невнимание) и са скъпи.
- Предното окачване на втора генерация е малко по-твърдо и при висока скорост и в завои е по-добро, но по неравности предницата малко подскача.
- Предните спирачни дискове на първа генерация са доста по-скъпи.
Както всеки модел МПС си има някакви заводски болежки, така е и при Caponord-a. Отстранят ли се веднъж, получавате доста надежден мотоциклет, който изисква само навременно и правилно сервизиране.
- - Бързи връзки на бензинопроводите. Оригиналните са пластмасови и много лесно се чупят. А за всяко едно обслужване се сваля резервоара, съответно те се разкачат. Заменят се с метални:
- Реле-регулаторът: Грее много, в един момент изгаря и стапя пластмасите отстрани. Има няколко варианта: 1. подмяна с mosfet тип (ново поколение, което не грее и дава много по-добър и стабилен волтаж, серийният му номер започва с FH008). реле-регулатор от Honda CBR 600RR 2006-2009 е директна замяна - еднакви по форма; 2. преправяне на електрониката в оригиналния корпус; 3. реле-регулатор от други мотоциклети след повече/по-малко преправяне. Ето какви трябва да са стойностите на зареждане: https://www.youtube.com/watch?v=YazISsTVGec
- Конекторите между алтернатора и реле-регулатора. Aprilia ползват калпави конектори, които с времето корозират от влагата, започват да греят и се стапят. Има няколко случая на запалили се в джижение Caponord-и поради тази причина. Сменят се или с влагоустойчиви конектори или се премахват и директно се запояват кабелите. Два конектора са - един ведната след релето и един между двата цилиндъра. Подробно описано как се прави: http://www.apriliaforum.com/forums/show ... nector-MOD
- Централната стойка. Мотоциклетът е тежък, а рамото на централната стойка е слабо, изкривява се с времето и вместо централната стойка да стъпва на двата рога, стъпва на рогчето от едната страна и рамото от другата. Паралелно с това, рамото не опира в гумения тампон, предвиден за това, и като резултат от другата страна стойката опира в изпускателната тръба.
Лечението е подсилване на рамото
- Бензинопроводите за високо налягане. Не са кримпнати добре и е възможно изтичане на гориво, което капе директно върху горещия цилиндър и е възможно запалване на мотора. Решението е описано тук: http://www.caporider.com/FuelLine.shtml
Освен двете генерации на Caponord, съществува една лимитирана серия на модела - Rally Raid, от която са произведени само 350-380 бройки. Тази серия е доста по-офроуд ориентирана и е пусната на пазара през 2003. Товва е мотоциклет - мечта на всеки капонордист!



Разликите са:
- - маска като на 2004-2008 модела
- изцяло регулируемо окачване Sachs и отпред и отзад с 50мм повече ход
- по-висок преден калник
- целият набор от аксесоари за стандартния модел са монтирани
- цвят Rally Raid
-малко по-различна форма на седалката
- гуми Metzeler Karoo от завода
- алуминиеви куфари Hepco-Becker
Обслужване:
- - гуми: предна 110/80R19, задна 150/70R17. налягане предна/задна: ездач 2.2/2.5bar, ездач + пътник 2.5/2.9bar
- двигателно масло 15W-50, смяна на 7500км или една година (което настъпи първо), 4.3л/4.5л с филтъра
- свещи: NGK R DCPR9E, смяна на 15000км или две години
- антифриз: 2.5л (миксиран 50:50 с дестилирана вода), смяна на всеки 2 години
- масло в коловете: 553см3/кол 5W или 20W, смяна на всеки 22500км
- семеринги на предницата: смяна на всеки 22500км
- верига: 525, свободният ход в средата е само 15мм, не вярвайте на никой, който ви казва че това ще разтегне и скъси живота на веригата!
- въздушен филтър: смяна всеки 15000км
- хлабини на клапаните: регулиране на всеки 15000км или две години
- хидравлична течност съединител: DOT 5, DOT 4 съвместима, смяна на всеки две години
- спирачна течност: DOT 5, DOT 4 съвместима, смяна на всеки две години
- горивни маркучи: смяна на всеки 4 години
Накрая качвам няколко файла:
Книжка на потребителя
Сервизна книжка
Събрани парт номера и съвместимости с други марки
Ще се радвам да се включат и други собственици на Aprilia ETV 1000 Caponord! По-късно ще кача снимки на моя мотор.
Поздрави,
Иво